Intervju Simone Kustec Lipicer za Delo: SMC še naprej z mirno in premišljeno politiko

Z dr. Simono Kustec Lipicer, vodjo poslanske skupine SMC v državnem zboru in podpredsednico SMC, se je pogovarjal Zoran Potič. Intervju je bil objavljen v ponedeljek, 14. avgusta 2017, v časopisu Delo in na tej povezavi.

________

Vodja največje poslanske skupine Simona Kustec Lipicer pravi, da so pripravljeni na izzive, ki jih bo prinesla politična jesen, zadnja pred parlamentarnimi volitvami prihodnje leto.

Ima poslanska skupina SMC v državnem zboru vse pod nadzorom? Ste največja poslanska skupina, kakšno jesen lahko pričakujemo?

Osredotočeni smo na svoje delo in v polni delovni vnemi, tako kot ves čas triletnega obdobja, ko smo prevzeli odgovornost za vodenje države. Še naprej bomo delovali mirno, premišljeno in stabilno, še naprej bomo iskali kompromise, kjer so potrebni, in sprejemali odločitve, ki bodo vzpostavljale dobro podlago za razvoj Slovenije.

Jeseni bi lahko dva politična dogodka povzročila več politične nestabilnosti – interpelacija proti ministrici za zdravje in referendum o drugem tiru.

Politična jesen bo barvita. V enem primeru bo opozicija trdnost koalicije poskušala preverjati z interpelacijo, v drugem primeru, kjer tudi ni nobena skrivnost, kdo se skriva v ozadju, pa se bo poskušalo pod krinko referenduma predčasno preverjati politično voljo ljudi.

Kdo je v ozadju?

Govorim o največji opozicijski stranki SDS, ki je izdatno pripomogla k temu, da je pobudniku referenduma uspelo zbrati 40.000 podpisov. Stranka Janeza Janše je zbirala podpise zato, ker želi devet mesecev prezgodaj preveriti svojo politično moč pred parlamentarnimi volitvami. Obžalujem, da to počnejo na račun razvoja, ki bi ga morali že sami izpeljati, ko so imeli priložnost, a so jo zaradi nepravih motivov vodenja države zapravili.

Jesen bodo nedvomno zaznamovale tudi predsedniške volitve, in ne pozabimo, v tem času bodo potekale tudi volitve v drugi dom parlamenta, v državni svet. In če se vrnem še za hip k interpelaciji, tokrat drugič proti ministrici za zdravje. Tudi v tem primeru je pobudnica SDS, sama interpelacija pa po vsebinski plati ne odstopa bistveno od lanske. Ministrica bo imela tako še drugič priložnost povedati, kaj vse je res naredila, tudi koliko med obema letoma tega opozicijskega izpita.

Jo bo SMC branila?

Doslej smo imeli pri vprašanju interpelacij vedno pogovore na dveh ravneh. Na politični ravni je jasno, za kaj gre, in bi bilo nerazumno in tudi z vidika lastnega programa dela neodgovorno padati na opozicijske manevre kar tako. Druga raven pa je vsebinska. Najprej je treba počakati na odgovor ministrice za zdravje na interpelacijo in seveda tudi oceno, ki jo bo dal predsednik vlade kot kapitan ministrske ekipe.

Tretji segment predstavlja operativno-zakonodajni del, ki je v primeru zdravstvene politike in reforme že zelo konkretno zastavljen. Nadaljevali bomo kar nekaj velikih projektov, ki so v sklepni fazi – zakon o zdravstveni dejavnosti in zakon o pacientovih pravicah. Začeli bomo tudi obravnavo zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju ter dolgotrajni oskrbi. To je za SMC prva in edina prava odgovornost, ne pa podivjano zbiranje političnih točk na plečih bolnikov in zaposlenih v zdravstvu.

Menite, da je zakon o zdravstvenem varstvu in zdravstveni dejavnosti mogoče sprejeti pred iztekom mandata?

Gre za osrednjo zavezo koalicije, za zaščito javnega zdravstva, zato bi moral biti cilj vseh nas, ne le SMC, da bo sprejet še v tem mandatu. Skrajni čas je, da novi zakon dokončno onemogoči dosedanje prakse zlorab, ki so se na račun javnega zdravstvenega sistema zaradi nedodelanosti in preslabega sistema nadzora dogajale predolgo časa. Osnovna pravica vseh bolnikov pa mora biti, da so jim pod enakimi pogoji in enako hitro zagotovljene kakovostne zdravstvene storitve, ne glede na to, od kod prihajajo, kaj delajo in koliko premoženja imajo.

Zaupate ministrici za zdravje glede na vse bolj alarmantne informacije o stanju v slovenskem zdravstvu?

Vsepovsod, še zlasti pa v politiki, je veliko prostora za manipulacije, izkrivljanje realnosti in poskuse prikrojevanja podatkov. Takšen pristop ne koristi nikomur, še najmanj pa politiki, katere osnovno poslanstvo bi moralo biti, da služi ljudem in iskanju najboljših rešitev zanje. Država seveda ne more biti odgovorna za prav vse, je pa njena odgovornost, da zagotovi temeljna izhodišča, da ima vsak posameznik enake začetne priložnosti, da razvija svoje potenciale.

Na področju zdravstva je odgovornost države velika, zdaj je najprej treba ponovno opredeliti, katere so njene osnovne obveznosti do bolnih in kaj je posameznikom na voljo kot dodatna storitev. To je treba urediti, si naliti čistega vina in tudi vsem akterjem, ki so v sistem zdravstva vključeni, jasno razložiti, pod kakšnimi pogoji lahko vstopajo na teren obveznega zdravstvenega zavarovanja.

Ministrici zaupate?

Seveda. To vaše vprašanje zveni kot vprašanje, ali zaupam svojemu družinskemu članu. To velja za vse enako, tu ni nobenih razlik, naj gre za ministre ali poslance, pod pogojem, da pri svojem delu spoštujejo zaveze, ki smo jih kot SMC dali ljudem. Zastavljene naloge in projekte peljemo odgovorno naprej, že vsa tri leta je tako.

Različnih političnih kalkulacij torej ne bo? Rekonstrukcij vlade ali kaj podobnega?

SMC mora kot vodilna stranka s svojim delom utrjevati stabilnost države, njen nadaljnji razvoj. Pri takšnem delovanju ne sme biti prostora za politične kalkulacije, to bi bilo zelo neodgovorno.

Kakšne politične učinke prinaša preiskovalna komisija v zvezi s transakcijami velikih zneskov denarja prek NLB?

Preiskovalna komisija ima namen raziskati politična ozadja akterjev v obdobju 2008–2011, ko so bile izvedene za zdaj še vedno zgolj domnevno sporne finančne transakcije prek NLB. V tem primeru se veliko špekulira in manipulira – kdo je odgovoren, kdo je kriv, bili so poskusi prikrivanja, poskusi preseganja pristojnosti, ki jih imata dve drugi komisiji v DZ – ena preiskovalna in tista za nadzor varnostnih in obveščevalnih služb.

Pričakovali smo, da bo obstoječa preiskovalna komisija za bančno luknjo podala predlog, da se razširi delovno področje njenega preiskovanja, a se to ni zgodilo, zato smo poskrbeli, da ta primer ne ostane neraziskan. SMC je tudi najprimernejša stranka za to nalogo, saj nobeden od naših poslancev takrat ni imel nobene politične vloge pri tej zadevi.

Bo SMC podprla pobudo za zamenjavo predsednika senata oziroma predsednika KPK?

O tem v poslanski skupini še nismo razpravljali, zato v tem primeru govorim v svojem imenu. S časom se je vedno bolj kazalo, da je KPK očitno postavljena na napačnih institucionalnih in procesnih temeljih. To se kaže v tem, da vsakokratni ekipi, ko prevzame vodilne funkcije v senatu KPK, uspe obvladati delovanje institucije. Zdi se, da KPK ni institucija, ampak posamezniki, ki jo vodijo. To je za demokracijo absolutno nesprejemljivo. Če se bo izkazalo, da je bolj kot posamezniki problematična arhitektura institucije, v kar ta hip verjamem sama, je jasno, da je treba razmisliti o drugačni ureditvi.

Kdaj bomo izvedeli, kdo bo kandidat SMC na predsedniških volitvah?

V SMC bomo imeli svojega kandidata ali kandidatko za predsednika in bomo to sporočili po počitnicah. Kdaj natančno bo za to najprimernejši trenutek, se moramo še odločiti. Osebno verjamem, da bomo v SMC predstavili najboljšo izbiro za našo državo.

Govori se o ministrici za izobraževanje Maji Makovec Brenčič. Lahko potrdite, zanikate govorice?

Tega v tem trenutku ne morem javno komentirati.